Identyfikacja wizualna – czego potrzebuje Twoja firma?

Aby marka odniosła sukces, jej przedstawiciele powinni komunikować się z odbiorcami. Nie chodzi tu jednak o prowadzenie dialogu, lecz o elementy, za sprawą których konsument od razu wie, że ma do czynienia z konkretną marką. Firma musi mieć tożsamość – a tę można ukształtować za pomocą elementów wizualnych. Które z nich tworzą spójny wizerunek?

Elementy, które wywołują skojarzenia

Tożsamość wizualna jest niezwykle ważnym narzędziem, którego składowe wywołują określone emocje i skojarzenia. Są one wielokrotnie powielane w przestrzeni społecznej, by po pewnym czasie zostały zapamiętane i rozpoznawane przez konsumentów. identyfikacja wizualna dla firm zawiera szereg opracowanych znaków, które oddziałują na percepcję odbiorcy. Mózg w pierwszej kolejności rozpoznaje kształt, a następnie kolor, prowokując emocje. System składający się z kilku elementów budzi zatem zaufanie, wywołuje poczucie bezpieczeństwa i świadczy o wiarygodności. Wśród bazowych wyróżnia się:

  • nazwę firmy,
  • logotyp,
  • paletę kolorów firmowych,
  • typografię firmową.

W dalszej części można podzielić elementy na kilka grup funkcjonalnych, by wyróżnić m.in.:

  • posiadłości – przestrzeń fizyczna obejmująca budynki, środki transportu, a nawet uniformy pracownicze,
  • produkty – towary oraz usługi,
  • prezentacje – wszelkiego rodzaju opakowania firmowe, etykiety produktów, torby,
  • publikacje – obejmują wszystkie działania reklamowe, zarówno w kategorii materiałów drukowanych, jak i tych, które pojawiają się w środowisku cyfrowym (także w social mediach).

Identyfikacja wizualna – czego potrzebuje Twoja firma?

Po co mi tożsamość firmowa?

Dziś posiadanie własnego zbioru znaków stanowiących o tożsamości marki jest bardzo ważne dla powodzenia firmy. Na rynku panuje ogromna konkurencja we wszystkich branżach i aby się wyróżnić, trzeba postawić na symbole, które staną się rozpoznawalne. Identyfikacja wizualna dla firm obejmuje elementy, które są nośnikami informacji o marce. Te z kolei kształtują świadomość odbiorców i sprawiają, że ogólna działalność firmy zyskuje wiarygodność.

W procesie opracowywania strategii wizualnej należy pamiętać, by całość była łatwa do zapamiętania i miała spójny, konsekwentny przekaz. Lepsze rezultaty przyniesie proste logo od skomplikowanego hasła, które niekorzystnie wpływa na wizerunek marki. To kluczowe, by identyfikację wizualną dla firm stosować przy każdej możliwej kampanii reklamowej. Nie trzeba wspominać, że odbiorcy prędzej zaufają marce ze znakiem, który już dobrze znają.

Dobre pierwsze wrażenie

Jeśli Twoja firma dopiero wchodzi na rynek, warto zrobić to pewnym krokiem. Pierwsze wrażenie jest istotne i niejednokrotnie określa dalsze sukcesy marki. Z pewnością warto zlecić opracowanie dobrego logo profesjonalnemu grafikowi, a także zdecydować się na solidną oprawę wizualną firmowego budynku.

Tworzenie tożsamości firmy jest czasochłonne i pochłania niemałe zasoby finansowe, jednak w efekcie Twoja marka zyskuje „twarz”, ukazując nie tylko historię, ale i siłę, która napędza ją do działania. Skuteczny branding to inwestycja na lata, której rezultatem jest wysoka rozpoznawalność.