Aby marka odnios?a sukces, jej przedstawiciele powinni komunikowa? si? z odbiorcami. Nie chodzi tu jednak o prowadzenie dialogu, lecz o elementy, za spraw? których konsument od razu wie, ?e ma do czynienia z konkretn? mark?. Firma musi mie? to?samo?? – a t? mo?na ukszta?towa? za pomoc? elementów wizualnych. Które z nich tworz? spójny wizerunek?
Elementy, które wywo?uj? skojarzenia
To?samo?? wizualna jest niezwykle wa?nym narz?dziem, którego sk?adowe wywo?uj? okre?lone emocje i skojarzenia. S? one wielokrotnie powielane w przestrzeni spo?ecznej, by po pewnym czasie zosta?y zapami?tane i rozpoznawane przez konsumentów. identyfikacja wizualna dla firm zawiera szereg opracowanych znaków, które oddzia?uj? na percepcj? odbiorcy. Mózg w pierwszej kolejno?ci rozpoznaje kszta?t, a nast?pnie kolor, prowokuj?c emocje. System sk?adaj?cy si? z kilku elementów budzi zatem zaufanie, wywo?uje poczucie bezpiecze?stwa i ?wiadczy o wiarygodno?ci. W?ród bazowych wyró?nia si?:
- nazw? firmy,
- logotyp,
- palet? kolorów firmowych,
- typografi? firmow?.
W dalszej cz??ci mo?na podzieli? elementy na kilka grup funkcjonalnych, by wyró?ni? m.in.:
- posiad?o?ci – przestrze? fizyczna obejmuj?ca budynki, ?rodki transportu, a nawet uniformy pracownicze,
- produkty – towary oraz us?ugi,
- prezentacje – wszelkiego rodzaju opakowania firmowe, etykiety produktów, torby,
- publikacje – obejmuj? wszystkie dzia?ania reklamowe, zarówno w kategorii materia?ów drukowanych, jak i tych, które pojawiaj? si? w ?rodowisku cyfrowym (tak?e w social mediach).
Po co mi to?samo?? firmowa?
Dzi? posiadanie w?asnego zbioru znaków stanowi?cych o to?samo?ci marki jest bardzo wa?ne dla powodzenia firmy. Na rynku panuje ogromna konkurencja we wszystkich bran?ach i aby si? wyró?ni?, trzeba postawi? na symbole, które stan? si? rozpoznawalne. Identyfikacja wizualna dla firm obejmuje elementy, które s? no?nikami informacji o marce. Te z kolei kszta?tuj? ?wiadomo?? odbiorców i sprawiaj?, ?e ogólna dzia?alno?? firmy zyskuje wiarygodno??.
W procesie opracowywania strategii wizualnej nale?y pami?ta?, by ca?o?? by?a ?atwa do zapami?tania i mia?a spójny, konsekwentny przekaz. Lepsze rezultaty przyniesie proste logo od skomplikowanego has?a, które niekorzystnie wp?ywa na wizerunek marki. To kluczowe, by identyfikacj? wizualn? dla firm stosowa? przy ka?dej mo?liwej kampanii reklamowej. Nie trzeba wspomina?, ?e odbiorcy pr?dzej zaufaj? marce ze znakiem, który ju? dobrze znaj?.
Dobre pierwsze wra?enie
Je?li Twoja firma dopiero wchodzi na rynek, warto zrobi? to pewnym krokiem. Pierwsze wra?enie jest istotne i niejednokrotnie okre?la dalsze sukcesy marki. Z pewno?ci? warto zleci? opracowanie dobrego logo profesjonalnemu grafikowi, a tak?e zdecydowa? si? na solidn? opraw? wizualn? firmowego budynku.
Tworzenie to?samo?ci firmy jest czasoch?onne i poch?ania niema?e zasoby finansowe, jednak w efekcie Twoja marka zyskuje „twarz”, ukazuj?c nie tylko histori?, ale i si??, która nap?dza j? do dzia?ania. Skuteczny branding to inwestycja na lata, której rezultatem jest wysoka rozpoznawalno??.